جرم نسوز پوششی

جرم نسوز پوششی (Coating Refractory mass CRM)،یکی از انواع جرم های دیرگداز و پرکاربرد در صنعت می‌باشد که حاوی 92-50 درصد آلومینا است و به بهبود خواص عایق حرارتی کلی آستر، کاهش اتلاف حرارت و افزایش بهره وری انرژی کمک می‌کند. این پوشش نسوز از ترکیباتی مانند سنگدانه‌های نسوز، بایندرها و مواد افزودنی تشکیل شده و دانه‌بندی آن به گونه‌ای است که برای اجرا روی سطوح از روش ماله کشی و تفنگ پاششی استفاده می‌شود. این جرم نسوز متداولا به عنوان یک مانع حرارتی پیشرفته، انتقال حرارت را به حداقل رسانده و منجر به افزایش بهره وری انرژی و ‏صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها می‌شود. کاربرد آن معمولا به صورت مکمل عایق در کویل‌های کوره‌های القایی و یا به عنوان جداکننده دو لایه نسوز از هم در انواع تجهیزات حرارتی، می‌باشد. با انتخاب ماتریس دیرگداز پوششی، طول عمر و کارایی تجهیزات صنعتی خود را افزایش دهید و از کیفیت ‏بالا و عملکرد یکپارچه و پایدار آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

دسته:
5/5 - (1 امتیاز)

جرم نسوز پوششی، مخلوطی تخصصی است که برای محافظت از تجهیزات با دمای بالا و پوشش‌های نسوز در برابر اثرات مضر دماهای شدید، واکنش‌های شیمیایی و سایش طراحی شده‌اند. همچنین نقش مهمی در افزایش طول عمر و کارایی کوره‌ها، پاتیل‌های مذاب و سایر فرآیندها با خواص ترمودینامیکی دارند. این جرم نسوز کوتینگ یا دیرگداز چند جزئی و بی شکل از مواد نسوز آلومینا بالا 50-92 درصد، مواد چسبنده یا بایندرها و مواد افزودنی تشکیل شده‌اند که با روش ماله کشی و یا پاشش با تفنگ پاششی و ریخته گری اجرا می‌شوند. جرم‌های نسوز کوتینگ معمولا با محتوا حدود 12 الی 14 درصد وزنی آب، آماده به مصرف می‌شوند. جرم های نسوز پوششی همچون جرم‌های نسوز پاششی، تکنیکی برای ایجاد آستر نسوز در فرآیندهای مختلف صنعتی ‏با دمای بالا است که به منظور بهبود عملکرد و افزایش طول عمر تجهیزات در معرض حرارت، طراحی شده است. ماتریس ‏نسوز پوششی، با ویژگی مقاومت استثنایی در برابر حرارت شناخته می‌شوند.

ارتباط میان ویژگی و کاربرد موثر جرم نسوز پوششی

ماتریس نسوز پوششی، خواص عایق حرارتی تجهیزات صنعتی را بهبود می‌‍‌بخشد، از دست دادن ‏گرما را کاهش می‌دهد و انرژی را حفظ می‌کند. این منجر به بهبود بهره وری انرژی در فرآیندهای با دمای بالا و در ‏نهایت کاهش هزینه های عملیاتی می‌شود. بدین خاطر ازین ماده به طور گسترده در صنعت آهن و فولادسازی، مانند آستر پاتیل‌ها، تاندیش و کوره ها استفاده می‌شود.

این پوشش نسوز به عنوان یک مانع محافظ در برابر مواد خورنده موجود در فرآیندهای ‏صنعتی عمل می‌کند و به جلوگیری از خوردگی و زوال مواد نسوز، افزایش طول عمر و کاهش هزینه‌های نگهداری ‏کمک می‌کند لذا از این دسته مواد نسوز به عنوان پوشش محافظ در برابر ‏فلز مذاب و سرباره استفاده می‌شود. همچنین در صنایع با سطوح در معرض ساییدگی و سایش بالا، مانند ریخته‌گری فلز، جرم نسوز پوششی، ‏مقاومت به سایش را افزایش می‌دهد که این منجر به ماندگاری طولانی‌تر و کاهش زمان خرابی برای تعمیر و تعویض ‏می‌شود همچنین به حفظ کیفیت و خلوص محصولات نهایی در صنایعی مانند تولید شیشه ‏کمک کند، جایی که آلودگی ناشی از مواد نسوز باید به حداقل برسد.‏ نقش جرم نسوز در صنعت شیشه، به صورتی است که این مواد نسوز بر روی دیوارهای کوره، احیاکننده‌ها و سایر تجهیزات با دمای بالا ‏اعمال می‌شوند تا از آلودگی محصولات شیشه‌ای جلوگیری شود و تولید شیشه با کیفیت بالا حفظ شود.

جرم نسوز پوششی با ایجاد روکش نفوذ ناپذیر برای آب بندی ترک ها، شکاف‌ها یا درزها در ‏جلوگیری از نفوذ مواد مضر و حفظ کیفیت و عملکرد پایدار تجهیزات صنعتی موثر هستند علاوه براین می‌توانند مقاومت شیمیایی در برابر ‏عوامل خورنده خاص و مواد شیمیایی واکنش‌دهنده ایجاد کنند و پایداری طولانی‌مدت را در محیط‌های سخت تضمین ‏کنند.‏ در کوره‌های سیمان و پیش گرم کن‌ها برای محافظت در برابر سایش در دمای ‏بالا و خوردگی شیمیایی، تضمین طول عمر تجهیزات و کاهش هزینه‌های نگهداری و در فرآیندهای ذوب و ریخته‌گری آلومینیوم، با ایجاد روکش نهایی محافظتی، از ‏نفوذ مواد مخرب به ساختار اصلی جلوگیری می‌کند و از سطح در معرض مواد سایشی در تجهیزات صنعتی، در برابر ‏فرسایش محافظت می‌کند و عمر تجهیزات صنعتی در معرض دمای زیاد را افزایش می‌دهد.

آسترهای نسوز پوشش داده شده با جرم نسوز پوششی در ریخته گری در برابر اثرات فرسایشی فلزات ‏مذاب و آلیاژهای فلزی مقاومت می‌کنند و تضمین می‌کنند که قالب ها و تجهیزات یکپارچگی خود را در طول فرآیند ‏ریخته گری حفظ کنند.‏ علاوه براین جرم نسوز پوششی بر روی سطوح داخلی زباله سوز و تاسیسات تبدیل ‏زباله به انرژی نیز اعمال می‌شود تا در برابر دماهای شدید و محیط‌های شیمیایی در طول دفع زباله و تولید انرژی مقاومت ‏کنند.‏ توده نسوز پوششی در کوره‌های عملیات حرارتی، عایق و محافظت در برابر اکسیداسیون را ‏فراهم می‌کند و از کنترل دقیق دما و توزیع یکنواخت گرما اطمینان می‌دهد.‏ جرم‌های نسوز پوششی، به حفظ کارایی و عملکرد تجهیزات و تاسیسات در دمای بالا کمک می‌کنند ‏و از خروجی ثابت و قابل اعتماد در فرآیندهای صنعتی اطمینان می‌دهند و منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌ها از نظر مواد، نیروی کار و زمان خرابی نیز می‌شوند.‏

فاکتورهای موثر در استعلام قیمت جرم نسوز پوششی

ماتریس دیرگداز کوتینگ، همانند سایر جرم‌های نسوز در واحد کیلوگرم به فروش می‌رسد. فاکتورهای موثر در برآورد قیمت جرم نسوز پوششی شامل اندازه دانه بندی سنگدانه های موجود در ماده نسوز، جنس، کیفیت و مقدار اجزای تشکیل دهنده آن، شرکت تولید کننده و نوسانات قیمتی موجود در بازار می‌باشند. جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات در حوزه قیمت جرم نسوز پوششی و سایر محصولات نسوز می‌توانید با کارشناسان متخصص مجموعه سازپاد تماس بگیرید.

 

مشخصات فیزیکی

شکل ظاهری مخلوط پودری خشک
زمان مجاز برای نگهداری 8 ماه
شرایط نگهداری در فضایی سرپوشیده به دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید، نگه‌داری شود.

 

مشخصات مکانیکی

CRM92 CRM80 CRM50
مواد اصلی تبولار آلومینا، بوکسیت تبولار آلومینا، بوکسیت خاک نسوز
حداکثر دمای سرویس °C 1680 1600 1500
ابعاد دانه (mm) 1 – 0
مقدار آب مورد نیاز (%) 13.3 – 12.2 12.4 – 11.8 14.2- 13.5
Al2O3 (%) ‎≥92.1‎ ‎‎≥75‎ ‎≥46‎
SiO2 (%) ‎≤1.9‎ ≤16.7‎ ≤42.2‎
Fe2O3 (%) ‎≤0.9‎ ‎≤1.7‎ ‎≤2.1‎
TiO2 (%) ‎≤1.3‎ ‎≤1.8‎ ‎≤1.9‎
Cao (%) ‎≤3.8‎ ‎≤3.9‎ ‎≤6.2‎
Alkalis (%) ‎≤0.5‎ ‎≤0.7‎ ‎≤1‎
چگالی ‏ظاهری
(
g/cm3) ‏
‏2.65 ‎ 2.4 2.05
مقاومت ‏نهایی ‏(kg/cm2‏ ‏) ‏‏380 – 280 ‏‏‏‏‎)‎پس ‏از ‏خشک ‏‏‏‏شدن ‏در ‏دمای ‏‏‏‏‏C‏110°‏‏‎(‎ ‏350 – 250 ‏‏‏‏‏‏‏‎)‎پس ‏از ‏خشک ‏‏‏‏‏‏‏شدن ‏در ‏دمای ‏‏‏‏‏‏‏‏C‏110°‏‏‎(‎ ‏250 – 150 ‏‏‏‏‏‏‏‎)‎پس ‏از ‏خشک ‏‏‏‏‏‏‏شدن ‏در ‏دمای ‏‏‏‏‏‏‏‏C‏110°‏‏‎(‎
‏350 – 250  ‎‏(پس ‏از ‏‏‏‏گرمایش ‏شدن ‏‏‏‏در ‏دمای ‏‏‏‏‏C‏1260°‏‏)‏‎‏ ‏ ‏350– 220  ‏‏‏‏‏‏‏‏ ‎‏(پس ‏از ‏‏‏‏‏‏‏گرمایش ‏‏شدن ‏‏‏‏‏‏‏در ‏دمای ‏‏‏‏‏‏‏‏‏C‏1430°‏‏)‏‎‏ ‏ ‏250 – 150 ‏‏‏‏‏‏‏‏‏ ‎‏(پس ‏از ‏‏‏‏‏‏‏گرمایش ‏‏‏شدن ‏‏‏‏‏‏‏در ‏دمای ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏C‏1430°‏‏)‏‎‏ ‏

 

ویژگی‌ها

  • عایق حرارتی عالی
  • مقاومت در برابر خوردگی و سایش
  • آب بندی و پرکردن شکاف
  • بهبود مقاومت شیمیایی
  • اتلاف حرارتی کم
  • مقاومت خوب در برابر تغییر دما
  • سازگار با محیط زیست
  • صرفه جویی در هزینه
  • سهولت اجرا و نصب
  • عمر و دوام بالا
  • تطبیق پذیری
  • کیفیت بالا

کاربردها

  • صنعت آهن و فولاد
  • تولید شیشه
  • صنعت سیمان و آلومینیوم
  • صنعت پتروشیمی و گاز
  • صنعت مس و روی
  • نیروگاه‌های سوزاندن و تبدیل زباله به انرژی
  • تولید برق
  • تولید فلزات غیرآهنی
  • هوافضا و دفاع
  • پردازش شیمیایی
  • روکش تاندیش‌ها
  • جداره‌های جانبی انواع کوره های ذوب و عملیات حرارتی
  • حفاظت از سیم پیچ‌های کویل کوره القایی

روش اجرا

جرم نسوز پوششی، با هدف ایجاد یک لایه عایق نسوز با مقاومت حرارتی بالا طراحی شده که با روش‌های ماله کشی و تفنگ پاششی اجرا می‌شود. لذا به منظور ایجاد یک لایه عایق صاف و یکنواخت جرم نسوز پوششی با عملکرد عالی، الزامیست تمامی مراحل و ملاحظات زیر را طی کنید:

  • الزامات ایمنی : حین کار با جرم نسوز پوششی، رعایت دستورالعمل‌های ایمنی الزامی است به جهت اینکه برخی از پوشش ها ممکن است از مواد خطرناک تشکیل شده باشند یا در فضا منجر به ایجاد دود شوند لذا ترجیحا در مکانی با تهویه مناسب کار کنید.‏
  • آماده سازی سطوح اجرای جرم نسوز : این مرحله برای چسبندگی مناسب پوشش بسیار مهم است. پیش از اجرای مخلوط نسوز بر روی سطوح مختلف، از این مورد اطمینان حاصل کنید که سطح تمیز، بدون آلودگی، عاری از گرد و غبار و ناخالصی باشد.
  • آماده سازی مخلوط جرم نسوز : مشابه سایر مخلوط های دیرگداز، کافیست این ماده پودری از پیش آماده را با محتوا مناسب آب‎ ‎‏(12 الی 14 درصد وزنی) تا حد خمیری شدن، مخلوط کنید. رعایت نسبت دقیق آب براساس دیتاشیت محصول الزامیست.
  • اجرای جرم نسوز : اجرای جرم نسوز پوششی از طریق روش‌های مختلفی امکان پذیر است که شامل پاشیدن با تفنگ پاششی، ماله کشی یا ریخته گری می‌باشد. حین اجرا، دستورالعمل‌های سازنده را برای اطلاع از نحوه صحیح و اصولی اجرا دنبال کنید.
  • ضخامت لایه عایق : براساس نوع کاربرد و شرایط عملیاتی، ضخامت مورد نیاز ممکن است متفاوت باشد. عموما عایق با ضخامت 3 الی 20 میلی متر جرم نسوز پوششی، عملکرد قابل قبولی ارائه می‌دهد. فقط باید حتما از توزیع یکنواخت برای دستیابی به پوشش محافظتی مورد نظر اطمینان حاصل کرد.
  • تنظیم و عمل آوری : پس از اجرای جرم نسوز پوششی بایستی این ماده با توجه به مشخصات مکانیکی جرم نسوز پوششی، ‏سخت و خشک شود که این گام به منظور دستیابی به خواص و عملکرد مطلوب عایق ضروری است. غالبا 12 ساعت برای تنظیم جرم نسوز پوششی نیاز می‌باشد.
  • ارزیابی و کنترل کیفیت و نگهداری : برای اینکه دریابیم پوشش به درستی اجرا شده و استانداردهای موردنظر را براورده میکند، بایستی بررسی های کنترل کیفیت را انجام دهید و هرگونه نقص در پوشش را ارزیابی کنید. بدین خاطر به طور منظم باید پوشش نسوز بررسی شود. با گذشت زمان، پوشش‌ها ممکن است خراب شوند، بنابراین نظارت و برنامه ریزی برای اعمال مجدد در ‏صورت لزوم بسیار مهم است.‏

نحوه انبار و نگهداری

محل نگهداری کیسه‌های جرم نسوز پوششی، بایستی در انباری سرپوشیده به دور از رطوبت و نور خورشید و همچنین در شرایط دمایی مناسب باشد. هنگام جابه‌جایی از انباشت بیشتر از 3 کیسه روی هم و پرتاب کردن آن‌ها بپرهیزید زیرا منجر به بهم ریختگی توزیع دانه بندی یا سفت و سخت شدن مخلوط پودری به خاطر فشار زیاد می‌شود. با رعایت این راهنماها، می‌توانید از عمر مفید و عملکرد بهینه جرم نسوز پوششی خود اطمینان ‏حاصل کنید. این اقدامات به حفظ کیفیت مواد کمک می‌کنند و در بهترین شرایط، جرم نسوز پوششی را می‌توانید به مدت ‏‏8 ماه نگهداری کنید.

تماس با کارشناسان فنی و فروش سازپاد